14 mei 2019 | Nieuwsbrief |
|
|
|
Een nieuw onderwijsresultatenmodel, informele wegen van medezeggenschap en een nieuwe aanpak Informatiebeveiliging en privacy (IBP) |
Lees online | Afmelden |
|
Een nieuw onderwijs-resultatenmodel; zo gaat de inspectie straks beoordelen of je school het goed doet. |
|
|
|
|
|
|
|
Feenstra nieuwsgierig naar informele wegen van medezeggenschap |
13-05-2019 | Goed Bestuur, Medezeggenschap |
Als lid van de Monitorcommissie Goed Bestuur volgt Sytske Feenstra de ontwikkeling en professionalisering van schoolbesturen op de voet. Ze hoopt dat het nieuwe Monitoronderzoek een representatief beeld geeft van het primair onderwijs. ,,De uitkomsten worden relevant als de verscheidenheid van het primair onderwijs vertegenwoordigd is.”
De vragenlijst voor het monitor-onderzoek die op dit moment uitgezet is onder alle leden van de PO-Raad is belangrijke input voor de commissie.
|
|
|
|
|
Zo gaat de inspectie straks beoordelen of je school het goed doet |
14-05-2019 | Onderwijskwaliteit |
Een nieuw onderwijsresultatenmodel, referentieniveaus, fundamenteel niveau, streefniveau, 1F, enzovoorts. Iedere school en ieder bestuur heeft al te maken met deze technische termen. En ze worden de komende jaren alleen maar belangrijker. In dit artikel leggen we uit hoe.
|
|
|
In gesprek met je omgeving over de begroting en het strategisch beleidsplan |
14-05-2019 | Financiën, Goed Bestuur, Medezeggenschap |
Jeroen Goes is sinds een jaar bestuurder bij Stichting Fluvium, een schoolbestuur met 21 scholen in de Betuwe. De PO-Raad sprak met hem over horizontale verantwoording en het gesprek aangaan met de omgeving van het schoolbestuur over de begroting en strategische beleidskeuzes. ,,Bij alles wat ik doe als bestuurder vraag ik mezelf af hoe het de leraren en de leerlingen van mijn scholen helpt.’’
|
|
|
Aanpak Informatiebeveiliging en privacy (IBP) vernieuwd |
13-05-2019 | ICT in het onderwijs |
Er komt veel kijken bij het goed inrichten van informatiebeveiliging en privacy (IBP). Om scholen hierbij te ondersteunen is de Aanpak IBP ontwikkeld. Sinds 2017 hebben veel scholen in het primair en voortgezet onderwijs al gebruik gemaakt van dit online stappenplan. Sinds vandaag is de Aanpak IBP compleet vernieuwd.
|
|
|
Studenten versneld voor de klas: de vragen en antwoorden |
10-05-2019 | Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken |
Sinds kort kunnen studenten van sommige pabo's versneld voor de klas staan. Hiervoor dienen zij wel aan een aantal voorwaarden te voldoen. Dit is een van de maatregelen uit de Kamerbrief ‘Extra acties tegen het lerarentekort’ van augustus 2018. Maar wat zijn de verschillen met de zij-instroomroute? En waar moeten schoolbesturen rekening mee houden? De PO-Raad geeft een overzicht van de veelgestelde vragen en antwoorden.
|
|
|
Schoolbesturen zoeken naar meer structuur voor bestuursverslag |
09-05-2019 | Financiën, Goed Bestuur |
Hoe wordt het schrijven van het bestuursverslag makkelijker en het effect van het verslag groter? In de Pilot bestuursverslag kijkt een groep schoolbesturen naar de mogelijkheden om het verslag van de schoolbesturen in het primair onderwijs meer te structureren. Maar alle schoolbesturen worden uitgenodigd om mee te denken en mee te praten.
|
|
|
|
|
|
14.30 -17.00 uur |
|
|
|
Zuid-Limburg |
|
|
|
|
|
|
|
Feedbacksessie curriculum.nu |
Interessant voor: |
Ben je leraar in het primair of voortgezet onderwijs? Op 22 mei kun je verschillende bijeenkomsten bijwonen om mee te praten over de opbrengsten van Curriculum.nu. Zo organiseren besturen Innovo, Kindante, MosaLira en Movare een speciale feedbackbijeenkomst in Zuid-Limburg waarop je in gesprek kunt gaan met leraren en schoolleiders die de bouwstenen voor de nieuwe kerndoelen hebben ontwikkeld. Op basis van jouw input worden deze verder aangescherpt. Jouw feedback is dus van groot belang. Lees verder |
|
|
|
|
|
|
|
09.00 -12.15 uur |
|
|
|
Bussum |
|
|
|
|
|
|
|
Werkconferentie Strategisch HRM & aanpak lerarentekort |
Interessant voor: Bestuurders, Bovenschoolse staf, Schoolleiders |
Het lerarentekort is de grootste uitdaging voor zowel het reguliere als het gespecialiseerde onderwijs. Een belangrijk element in de aanpak van het lerarentekort is het investeren in het behoud van leraren. Op 5 juni organiseert de PO-Raad hierover een werkconferentie: ‘Strategisch HRM-beleid & aanpak lerarentekort’. Het doel van deze bijeenkomst? Initiatieven bij elkaar brengen en de uitwisseling van kennis en ervaringen faciliteren. Lees verder |
|
|
|
|
|
|
|
08:30 -17.00 uur |
|
|
|
Arnhem |
|
|
|
|
|
|
|
PO-Raad congres 2019: LEF! |
Interessant voor: Alle geïnteresseerden |
LEF! Een thema dat helemaal past bij de ontwikkeling die we als vereniging doormaken. Zo vertellen we steeds meer ons eigen verhaal en pakken de regie op belangrijke onderwerpen als verantwoording, bekostiging en onderwijskwaliteit. We spreken elkaar vaker aan en laten zien waar we voor staan. Deze koers houden we vast, omdat wij erin geloven dat dit goed is voor de kwaliteit van het onderwijs en onze sector. Lees verder |
|
|
|
|
|
|
|
10.00 -16.00 uur |
|
|
|
Utrecht |
|
|
|
|
|
|
|
Landelijke IKC dag ‘IKC in de praktijk’ |
Interessant voor: Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders |
De inschrijving is geopend! Laat u informeren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van IKC-vorming, ontmoet collega’s en doe nieuwe inspiratie op tijdens de zevende editie van de Landelijke IKC-dag. Lees verder |
|
|
|
|
|
Vraag van de week |
Wat is de consequentie voor de ketenregeling als de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020 wordt ingevoerd? |
|
|
|
|
Voor leden - Nieuw op mijn.poraad.nl |
|
|
De Museumeducatie Prijs richt de schijnwerpers op sterke voorbeelden van educatieve samenwerking tussen musea en basisscholen en zowel grote als kleine instellingen komen in aanmerking. Het beste educatieproject wint een bedrag van €45.000,-. |
|
|
Universiteit Utrecht, Hogeschool Windesheim, Stichting Horizon, Stichting Orion, Yulius en diverse andere partners voeren een studie uit naar de effecten van de leerkrachtgerichte coachingsmethode Key2Teach-Speciaal in het speciaal onderwijs (SO cluster 4). Zij zoeken nog SO4 scholen om deel te nemen. |
|
Agenda |
|
|
|
|
U ontvangt dit bericht op . |
|
|