25 juni 2019 | Nieuwsbrief |
|
|
|
|
'Denk aan het belang van de leerlingen en geef het systeem de kans om te landen'. Zo luidt onze oproep aan de Kamer voor het algemeen overleg passend onderwijs. |
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijsraad roept op tot leesoffensief |
24-06-2019 | Onderwijsinhoud |
Nederlandse kinderen lezen steeds minder vaak en met steeds minder plezier. Mede hierdoor gaat hun leesvaardigheid achteruit. Dat heeft gevolgen voor hun functioneren op school en in de samenleving. Dat schrijven de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad in de uitgave ‘Lees! Een oproep tot een leesoffensief’.
|
|
|
Slob: ‘Van eindtoets naar doorstroomtoets’ |
21-06-2019 | Onderwijsinhoud, Onderwijskwaliteit |
Het kabinet wil van de eindtoets een doorstroomtoets maken. Minister Arie Slob (Onderwijs) schrijft aan de Tweede Kamer dat gelijke kansen voor leerlingen belangrijk zijn en dat de eindtoets op den duur minder bepalend moet worden. Uiteindelijk moet het makkelijker zijn om in de eerste klassen van de middelbare school nog te wisselen van niveau. De PO-Raad is positief dat haar standpunten over de langere termijn zijn overgenomen door de minister.
|
|
|
'Kies voor integrale aanpak bij verduurzaming van je schoolgebouw' |
19-06-2019 | Schoolgebouwen |
Schoolbesturen kunnen sinds vandaag een lening afsluiten bij het Nationaal Energiebespaarfonds om hun gebouwen te verduurzamen: de Scholen Energiebespaarlening. De PO-Raad is blij met alle positieve prikkels voor verduurzaming. Zij benadrukt het belang van een integrale langetermijnvisie op huisvesting.
|
|
|
Gelijke Kansenaanpak: subsidieregeling vrijroosteren leraren opnieuw opengesteld |
19-06-2019 | School, kind & omgeving |
Twintig schoolbesturen in het PO en VO kunnen gebruikmaken van de tweede subsidieronde om leraren vrij te roosteren. Scholen met veel achterstandenproblematiek krijgen zo de kans om te investeren in activiteiten op het gebied van coaching en in intensieve begeleiding van leerlingen.
|
|
|
|
Vraag van de week |
Wanneer mag je een tropenrooster instellen? Bij welke temperatuur is het nog verantwoord om te werken en leren? |
|
|
|
Reminder: Rapporteer vóór 1 juli 2019 energiebesparende maatregelen in eLoket |
25-06-2019 | Schoolgebouwen |
Scholen met een elektriciteitsverbruik vanaf 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas per jaar, moeten uiterlijk 1 juli 2019 rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij hebben genomen. Met deze informatieplicht wil de overheid stimuleren dat scholen meer energie besparen. Schoolbesturen moeten hun rapportages indienen bij het nieuwe eLoket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De PO-Raad raadt ook scholen met een energieverbruik onder de grenswaarde aan de vernieuwde Erkende Maatregelenlijst energiebesparing (EML) te raadplegen. |
|
|
|
|
|
|
|
09.45 -16.45 uur |
|
|
|
Utrecht |
|
|
|
|
|
|
|
Save the date: Conferentie Onderwijs - Jeugd |
Interessant voor: Bestuurders, Schoolleiders, Samenwerkingsverbanden, Bovenschoolse staf, Leraren, Intern begeleiders |
‘Zet leerkracht en jeugdhulpprofessional zij aan zij’, zo luidt de kernboodschap in het rapport ‘Mét andere ogen’ van René Peeters. Een krachtige samenwerking tussen onderwijs en jeugd vraagt erom dat men elkaar kent. Alleen zo kan inhoud worden gegeven aan daadwerkelijk interprofessioneel samenwerken. En dáár draait het om tijdens de conferentie onderwijs – jeugd. |
|
|
|
|
|
|
|
Diverse tijden |
|
|
|
|
|
|
|
|
Auditorenscholing |
Interessant voor: Bestuurders, Bovenschoolse staf, Schoolleiders |
Hoe kun je schoolzelfevaluaties en audits in je bestuur en binnen je scho(o)l(en) inzetten om de onderwijskwaliteit te verbeteren? Je leert het op de auditorentrainingen die de PO-Raad in 2019/2020 in samenwerking met verschillende educatieve partners aanbiedt. De eerste ronde trainingen is onlangs van start gegaan. De tweede ronde start na de zomer van 2019. Meld je hiervoor snel aan! |
|
|
|
|
|
Voor leden - Nieuw op mijn.poraad.nl |
|
|
|
Voor leden |
|
|
27-06-2019 | Werkgeverszaken |
|
|
|
Eerder dit jaar luidde de PO-Raad de noodklok over de financiële gevolgen van het nieuwe onderwijsachterstandenbeleid voor asielzoekersscholen. Minister Slob (Onderwijs) heeft inmiddels toegezegd de effecten te zullen monitoren. LOWAN en de PO-Raad zijn van mening dat je eerst een nulmeting moet doen, om de werkelijke effecten goed in kaart te brengen. Daarom vragen we je medewerking aan een enquête. Invullen duurt circa 10 minuten. Bij voorbaat dank voor je medewerking! |
|
|
|
Voor leden |
|
|
25-06-2019 | Werkgeverszaken |
|
|
|
In de Handreiking professioneel statuut staan stappen die schoolbesturen en hun scholen kunnen zetten om tot een professioneel statuut te komen. Elk schoolorganisatie kan het stappenplan naar eigen inzicht hanteren om tot een passend en gedragen set met afspraken te komen. |
|
Agenda |
|
|
|
|
U ontvangt dit bericht op . |
|
|