26 april 2021 | Nieuwsbrief |
|
|
|
|
PO-Raad digitaal congres 2021: De Toekomst van Goed Onderwijs |
|
|
|
|
|
|
|
Dit is nu bekend over de NPO-financiering en -verantwoording |
22-04-2021 | Coronavirus (COVID-19) |
Welk exact bedrag een school via het Nationaal Programma Onderwijs kan ontvangen en hoe het onderwijs daarover verantwoording aflegt, maakt OCW in juni duidelijk. Het ministerie verzamelt en beantwoordt al wel veel gestelde vragen over het NPO op haar website. Ook bij de PO-Raad komen de nodige vragen van leden binnen over NPO-bekostiging en -verantwoording. We zetten de informatie waar de meeste vraag naar is, voor je op een rijtje. |
|
|
|
|
Handreiking voor uitwisseling gegevens tussen kinderopvang en het primair onderwijs |
26-04-2021 | ICT in het onderwijs |
Een goede overdracht van informatie tussen de kinderopvang en het primair onderwijs is belangrijk voor de kwaliteit van de doorlopende ontwikkellijn van kinderen. Maar welke gegevens mogen scholen en kinderopvang onderling met elkaar delen volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? En aan welke eisen moet deze gegevensuitwisseling voldoen? Om kinderopvangorganisaties en besturen in het primair onderwijs te ondersteunen is er een handreiking ontwikkeld. |
|
|
Driekwart directeuren is hoger ingeschaald na actualiseren functie |
26-04-2021 | Werkgeverszaken |
Ruim driekwart van de directeuren in het primair onderwijs is vorig jaar in een salarisschaal met een hoger eindbedrag ingeschaald. Dat blijkt uit een inventarisatie van de PO-Raad. Voor de lagere directieschalen (DA en DB) geldt dat zij er vrijwel allemaal op vooruit zijn gegaan. Voor DC-directeuren geldt dat 60% van hen erop vooruitgaat (zij het bescheiden). Directeuren die er niet op vooruitgaan, gaan er overigens ook niet op achteruit; daarvoor zorgt een garantietoelage. |
|
|
Betere inzet van ICT? Profiteer van de resultaten uit Samen Slimmer Leren |
23-04-2021 | ICT in het onderwijs |
Scholen en besturen ondersteunen bij een goede inzet van ICT. Dat was de ambitie bij de start van het programma Samen Slimmer Leren. Tijdens een online uitwisselingsbijeenkomst is het programma op 20 april 2021 afgesloten. De resultaten uit het programma zijn voor iedereen beschikbaar via de site Samen Slimmer PO. |
|
|
|
Leerachterstand, dat woord vindt schoolleider Els Groot Roessink van CBS Arcade in Warnsveld niet passen bij de resultaten van haar leerlingen op de LVS-toetsen. “Het was een heel onrustig jaar. Terugkijkend denk ik: een heleboel dingen zijn toch doorgelopen. Ik constateer wel een leerstofachterstand.” Daarmee is de school nu aan de slag. |
|
|
|
 |
14:30 - 17:00 uur |
|
|
 |
online |
|
|
|
|
|
|
|
Kansengelijkheid en Lerarentekort - een webinar van PO-Raad i.s.m. Klassen (Human) |
Interessant voor: Bestuurders |
Uit cijfers weten we dat scholen met een hoog schoolgewicht moeite hebben met het aantrekken en vasthouden van voldoende leraren. Zij verliezen de concurrentie op de markt, ook binnen hun eigen wijk of regio. Tijdens deze spin-off meeting die de PO-Raad organiseert samen met de makers van documentaireserie Klassen, spreken we met elkaar over lerarentekort in relatie tot achterstandenbestrijding. Waar kun jij als bestuurder het verschil maken? |
|
|
|
|
|
|
|
 |
14:00 - 16:00 uur |
|
|
 |
online |
|
|
|
|
|
|
|
Kennissessie uitwerking pensioenakkoord: RVU vrijstelling en verlofsparen |
Interessant voor: Bestuurders, Bovenschoolse staf |
Veel schoolbesturen hebben vragen over de nieuwe regelgeving rond het maken van aanvullende afspraken met werknemers die eerder willen stoppen met werken. PO-Raad en VO-raad hebben AWVN gevraagd over dit onderwerp een interactieve online kennissessie te organiseren. De adviseurs van AWVN nemen je mee langs de nieuwe wetgeving en laten je zien wat deze kan betekenen voor jouw organisatie. Uiteraard is er voldoende gelegenheid om hierbij jouw vragen stellen. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
15:00 - 16:30 uur |
|
|
 |
online |
|
|
|
|
|
|
|
Leren van de leergroei tijdens COVID |
Interessant voor: Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig |
Wat is het effect van de coronacrisis op de leergroei van leerlingen? Wat zijn de verschillen in effecten tussen bepaalde typen leerlingen en typen scholen? Hoe verschillen de effecten tijdens de eerste en de tweede schoolsluiting van elkaar? En wat kunnen we daarvan leren? Die vragen staan centraal tijdens dit webinar dat het Impactteam Corona en Onderwijskwaliteit van de PO-Raad organiseert. |
|
|
|
|
|
Agenda |
 |
|
|
|
U ontvangt dit bericht op . |
|
|